Thursday 24 March 2016

Hääsuunnitelmia

Moni on kysellyt hääjuhlistamme ja niihin liittyvistä järjestelyistä, joten ajattelin tässä postauksessa kertoilla vähän meidän häävalmisteluista vaikka tämä ei mikään hääblogi olekaan.

Kun muutto Abu Dhabiin oli “vasta mahdollisuus” eikä niinkään varmaa, keskustelimme siitä miten se tulisi vaikuttamaan elämiimme ja parisuhteeseemme. Selvää oli, että jos lähdemme, niin teemme sen yhdessä ja sen päätöksen myötä meidän täytyy avioitua aiemmin kuin olimme aikoneet. Kun asiat etenivät ja muutto varmistui, varasimme samantien päivän maistraatista. Samalla kuitenkin päätimme, että pienen maistraattivihkimisen lisäksi haluamme myöhemmin järjestää hääjuhlat, koska molempien perheiden ja ystävien läsnäolo on meille tärkeää. Meidät vihittiin maistraatissa niin nopealla aikataululla, että mieheni perheen ja ystävien oli mahdotonta päästä paikalle ulkomailta. Jonkin aikaa pohdimme, pitäisikö järjestää pienet juhlat Suomessa oleville ystävillemme ja Ranskassa sitten toiset juhlat mieheni ystäville ja sukulaisille. Italiakin oli hääjuhlien maavaihtoehtona, sillä serkkuni toimii hää- ja tapahtumasuunnittelijana Italiassa. Päätimme kuitenkin järjestää juhlat Suomessa, lähinnä siksi että tässä vuoden aikana olen matkustanut jo aivan liikaa ja on mukavampi järjestellä häitä itselle tutussa ympäristössä.

Ennen ulkomaille lähtöä varasimme juhlapaikan, löysin itselleni iltapuvun maistraattia varten ja morsiuspuvun hääjuhlaa varten, varasin tarvikkeita hääpaikan koristelua varten, teetätin aivan ihanan sormuksen itselleni Helsingissä ja varasin valokuvaajan. Aloimme koota infoa Exceliin - tuohon suunnittelijan parhaaseen ystävään - ja laadimme taulukoita budjetista sekä kokosimme vieraslistan.

Täällä reissunpäällä ollessa ovat Excel-taulukkomme eläneet ja budjettiakin muuteltu. Alkuperäisessä vieraslistassa oli 140 nimeä, joista on sittemmin karsiutunut pois ihan liikaa ihmisiä, nykyisessä listassa on 80 nimeä. Olen täältä käsin varannut häihin dj:n, laatinut tekstejä kutsuihin, kirjoittanut Save the date -infot häistä englanniksi ja ne on sitten vielä käännetty ranskaksi. Infot lähetettiin vain ranskalaisille sukulaisille ym, että muistavat varata lentoliput ajoissa. Lisäksi kaasoni ovat käyneet yhdessä sovittelemassa mekkoja ja ollaan pohdittu häiden värimaailmaa. Yksi parhaita juttuja oli se, kun nämä ihanat naiset olivat sovittamassa mekkoja ja saimme Skypen välityksellä juteltua silloin. Yksi kaasoistani kävi myös varaamassa minulle ajan hääkampausta varten. Meikkiä en ole vielä varannut, kun mietin että saattaisin tehdä sen myös itse.

Kutsujen tilaamisessa olen ollut aika saamaton. Monet valmiit mallit ovat kauniita ja on vaikea päättää mikä olisi sellainen “meidän näköinen”. Lisäksi niiden infotekstien tekeminen kolmella kielellä ei ole oikein innostanut minua eikä oikeastaan miestäkään. Kutsut on kuitenkin pian pakko saada tilattua, joten kovin kauaa asian kanssa ei voi vitkutella.

Moni muukin asia on kutsujen lisäksi vielä tekemättä. Pitää vielä tilata kukkia, suunnitella koristelua, tehdä biisilistat ym. Onneksi aikaa on vielä ihan hyvin ja kaasoni auttelevat minua varmasti asiassa kuin asiassa.

Onko teillä lukijoilla kokemusta häiden suunnittelusta ulkomailta käsin?


Many people have asked about our wedding and the things we did organize already in Finland and what we have been planning from abroad. Here is a small summary for you.

Since we made the decision to move to Abu Dhabi, we needed to get married - faster than we ever planned. We booked the Local Register Office of my home town and reserved a dress for me and booked a restaurant for my family and a small group of our friends. We also made the decision of having a bigger party later on, since even my boyfriend’s family and many close friends were not able to come to this small ceremony from abroad.

While still living in Finland, we booked the wedding venue for the wedding ceremony, I found the dress for myself, had my ring designed by a jewelry artist, booked a photographer, booked some stuff for decorating the wedding venue and made some plans with Excel (budget, guest lists etc.). Our list of guests has been living a bit, there was 140 names in the beginning and now there is 80 left. From abroad I have booked a dj, paid some reservation fees and my maid of honors have been seeking dresses to themselves.

Still many things left to be done. Invitations, decoration planning, menu and food & wine tasting, suit for the husband, flowers etc. Luckily we are not in a hurry with these things and my maid of honors are helping me.

4 comments:

Elisa said...

Hei! Onneksi olkoon :) Kuulostaa että hyvin on lähteneet suunnittelut rullaamaan. Me päädyimme sellaiseen ratkaisuun, että teetätimme kutsut tosi simppeliin muotoon, eikä paljoo infoa ole itse kutsussa. Kolmella kielellä kirjoitin erikseen parin A4 kokoisen kutsun kolmella kielellä, suomi, hollanti ja ranska. Siihen erilliseen lappuseen tuli kaikki yksityiskohtaiset tiedot, ohjelma, asutoiveet, teema ja teemaväri sun muita tietoja matkustaville. Itse kartonki kutsua valitessa voit miettiä teidän teemaa tai väriteemaa, että sen saisi sopimaan ylipäätään ikäänkuin kaikki sulautuisi yhteen. Meillä taas on häävieraslista paisunut siitä sadasta noin 130 henkilöön... Haluaisin lukea lisää siitä miten suunnittelu sujuu! :)

Anna said...

Hei Elisa ja kiitos kommentistasi. Mulle ei tullut edes mieleen, että ilmoittaisin teemaväristä mitään tms. Kaikkea sitä oppii tässä :) Iik, toi on toisaalta ihanaa ja toisaalta ikävää jos vieraslista kauheasti paisuu. Meillä mies olisi halunnut aika pienet häät, noin 50 henkeä. Mulle 50 henkiset häät olisi sopineet myös, mutta toisaalta sitten olis jo joutunut jättämään sellaisia kavereitakin ulkopuolelle joiden kanssa on enemmän tekemisisissä ja sitä en halunnut tehdä. Tuo meidän about 80 vierasta on kompromissi :D Häistä ja niiden suunnittelemisesta oli oikein mukava kirjoitella, joten ehkä jatkossakin kirjoittelen jotain niihin liittyvää täne blogiin.

Sun blogista huomasin että asut Hollannissa. Vietin Amstredamissa koko tammikuun ja täältä blogista löytyy muutamiakin Amsterdam-aiheisia postauksia.

Mukavaa päivänjatkoa :)

Elisa said...

Hei! Ei tietenkään ole pakko olla teemaa tai teemaväriä, mutta jos haluatte niin vaikka joku väri voisi olla hauska sitten valokuvissa :) Joo mitä pienemmät juhlat sitä helpompi! Meillä on kummallakin isot perheet ja tietenkin ystäviä, että näin se nyt meni meillä. Juu asun Alankomaissa tosiaan, täällä ne häätkin vietetään :) Hääviikon ohjelmaan kuuluu turisteilua ja yhdessä oloa (meillä kotona käynti, venereissu, ravintola tms), ja loppuhuipennus on itse hääpäivä. Lueskelen mielenkiinnolla postauksiasi häistä :)

Anna said...

Oi, teille tulee ihan kokonainen hääviikko, kuulostaa aivan ihanalta! Meille tulee hääviikonloppu, luvassa on myös appivanhempien ja suvun kanssa oleilua, saunomista ym. Tosin luulen että olen itse aika kiinni noissa häätouhuissa, joten katsotaan paljonko ehtii nauttimaan tuosta ajasta..