Saturday 28 May 2016

Kemikaalien karsimista

Viime vuosien aikana erilaisista kemikaaleista ja niiden vaikutuksista on alettu puhua enemmän. Kemikaaleilta ei oikein pääse karkuunkaan, kun niitä on ihan kaikkialla; ilmassa, ruuassa, vedessä, kosmetiikassa, kodinhoitotuotteissa, huonekaluissa.. kaikkialla. En ole menettänyt yöuniani näiden asioiden takia, mutta olen silti jonkin verran miettinyt, miten omaa kemikaalikuormaansa voisi vähentää. Omalla kohdallani olen tehnyt sellaisen rajauksen, että yritän ostaa luomuruokaa aina kun voin ja hankkiutua eroon kaikkein pahimmista siivousmyrkyistä. Olen myös vaihtanut ihonhoitotuotteeni luomuversioihin, mutta suurin osa meikeistäni on edelleen ihan niitä ihan tavallisia, ei-luomuja.

Kävin reilu viikko sitten ensimmäistä kertaa paikallisessa luomukaupassa, Organic Foods and Caféssa Nation Towerissa. Ensimmäisellä kerralla mukaani tarttui mausteita, maustekastikkeita, hedelmiä, pastaa, riisiä ja tuotteita kodinhoitoon. Luomukaupassa on myös oma lihatiski (valikoima vaihtelee päivästä riippuen), mistä saa ainakin kanaa, lammasta, nautaa ja jopa possua. Tällä kertaa en kuitenkaan ostanut lihaa, sillä olin jo etukäteen suunnitellut tulevien päivien syömisiä ja lista oli kasvispainotteinen.


Halusinkin tässä esitellä tässä näitä juttuja mitkä hankin. Tässä Sonett-merkin pyykinpesuneste, Bentley Organic puhdistussuihke sekä keittiöön, että pesuhuoneeseen ja kookosöljy meikin puhdistukseen. Toistaiseksi olen käyttänyt vain näitä puhdistussuihkeita ja kookosöljyä. Mielestäni Sonett-tuotteita saa Suomestakin, joten jos joku osaa kertoa kokemuksiaan niistä (tai mistä tahansa luomusta pyykinpesuaineesta?), niin olen kiitollinen. Käytän ensin tuon aiemman pyykinpesuaineen loppuun ja otan Sonettin käyttööni vasta sitten.


Onko siellä muita, jotka yrittävät vähentää kemikaalikuormaansa?

No comments: